Szanowni Państwo!
W ubiegłym tygodniu odbyła się w Ministerstwie Infrastruktury konferencja uzgodnieniowa projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw – druk UC48. Jest to wersja projektu z dnia 24 lutego br. opublikowana po przedstawieniu opinii i uwag przez stronę społeczną oraz resorty rządowe. Jak wynika z treści przedstawionych stanowisk zarówno przez stronę społeczną jak również poszczególne ministerstwa i organizacje pracodawców oraz pracowników wobec projektu jest ogromna ilość uwag i kontrowersji. Nie usunięto z projektu tych elementów, które generują ogromne koszty finansowe w budżecie państwa oraz niepotrzebne komplikacje w funkcjonowaniu systemu badań technicznych pojazdów. Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów wyrażało już swoją negatywną opinię wobec wersji projektu z dnia 19 października 2020 roku w piśmie z dnia 13 listopada 2020 roku i w pełni podtrzymuje swoje krytyczne stanowisko także wobec wersji projektu z dnia 24 lutego 2021 roku.
Zważywszy, iż w wersji projektu z dnia 24 lutego 2021 roku nie dokonano istotnych zmian w stosunku do poprzedniej wersji z 19.10.2020 roku i projekt:
- nadal narusza zasadę „UE+0” poprzez szersze regulacje niż wymaga tego implementowana Dyrektywa 2014/45/UE i przenosi część nadzoru nad systemem badań technicznych pojazdów ze Starostw do Transportowego Dozoru Technicznego, wprowadzając poprzez patologiczny nadzór nad czynnościami diagnostów zakłócenia w sprawnie funkcjonującym systemie badań technicznych;
- nadal generuje po stronie państwa znaczne wydatki budżetowe w kwocie około 220 milionów złotych, przeznaczone na budowę nowego systemu nadzoru nad procesem badań technicznych pojazdów, pozbawiając równocześnie tej kompetencji dotychczasowy organ nadzoru jakim jest Starosta;
- nadal nakłada na Przedsiębiorców nowe obowiązki w postaci poboru dodatkowych opłat za badanie techniczne po terminie i przekazywania ich na rzecz TDT (parapodatek poza systemem fiskalnym państwa), obciążając przedsiębiorców konsekwencjami finansowo – skarbowymi z tytułu wykonywania tych czynności, a równocześnie nie rekompensując w żaden sposób braku jakiejkolwiek waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów od blisko 17-u lat;
- nadal opiera się na tych samych założeniach i zmierza do zapewnienia za wszelką cenę źródeł finansowania dla Transportowego Dozoru Technicznego kosztem Przedsiębiorców SKP i posiadaczy pojazdów oraz negatywnie oddziaływuje na budżet państwa pogrążonego w recesji i pandemii COVID-19 generując bardzo wysokie koszty całkowicie zbędnych zmian
– ocena projektu UC48 z dnia 24 lutego 2021 roku jest zdecydowanie negatywna.
O mankamentach projektu i jego negatywnych skutkach można by pisać jeszcze wiele dlatego zamierzamy przekonywać wszystkich uczestników życia politycznego o szkodliwości proponowanych rozwiązań i przedstawiać alternatywne koncepcje.
Jednocześnie wyrażamy zaniepokojenie faktem iż niektórzy przedstawiciele naszego środowiska próbują „zmiękczać” opinię publiczną wypowiedziami medialnymi o rzekomo pozytywnym charakterze projektowanych zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym mimo iż celem statutowym reprezentowanych przez nich organizacji jest działanie na rzecz środowiska Przedsiębiorców SKP i tworzenie warunków sprzyjających ich ochronie i rozwojowi. Działalność tych przedstawicieli jest przejawem niezrozumienia pełnionej roli i braku odpowiedzialności wobec środowiska SKP jaką im powierzyła część Przedsiębiorców SKP, a jednocześnie chęcią zaistnienia w mediach za wszelką cenę. Towarzyszy temu również brak woli współpracy z innymi podmiotami środowiska SKP. Taka postawa powoduje, że resort transportu rozgrywa nasze środowisko według swojego uznania i próbuje narzucić rozwiązania bardzo szkodzące Przedsiębiorcom SKP przy okazji implementacji przepisów Unii Europejskiej do polskiego systemu prawnego. Równocześnie trzeba z całą mocą stwierdzić, że takie zachowanie nie jest w stanie doprowadzić do oczekiwanych, pozytywnych zmian prawnych w systemie badań technicznych pojazdów, jak chociażby waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Jest to działanie szkodliwe dla całego środowiska SKP!
Źródło: informacja własna, www.legislacja.rcl.gov.pl