W załączniku jeszcze ciepła nowa wersja projektu zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym (UC65) z 19 maja br. Według wstępnej informacji zmianie uległy zasady finansowania nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów. Zmieniła się wysokość obciążeń z tytułu wdrożenia nowego systemu z kwoty 1 miliarda 727,4 milionów na 680,25 mln złotych w skali 10 lat. Zmianie uległa też jedna informacja statystyczna, a mianowicie w kraju działa 5001 stacji kontroli pojazdów. Poniżej fragment uzasadnienia do projektu:
„Opłata jakościowa ustalona na poziomie 4 zł. W Polsce wykonuje się ok. 15 mln 680 tys. badań technicznych pojazdów rocznie. Nadzór nad systemem badań technicznych w znacznej mierze sfinansowany byłby przez ww. opłaty na poziomie 4 zł za każde badanie techniczne. Łączne koszty ponoszone przez rodzinę, obywateli posiadających pojazdy oraz gospodarstwa domowe wyniosą 62,4 mln rocznie. Opłata przeznaczona na zapewnienie wysokiej jakości badań technicznych stanowiłaby element opłaty za badanie techniczne pojazdu, a następnie byłaby odprowadzana przez przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, na analogicznych zasadach, jak to obecnie odbywa się w przypadku opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260, z późn. zm.), stanowiącej przychód Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Opłata ta stanowić będzie kategorie wydatków ponoszonych przez rodzinę, obywateli oraz gospodarstwa domowe. Opłata jakościowa stanowi jedno ze źródeł finansowania całości nadzoru nad systemem jakości badań technicznych. Wartości ujemne wskazane w saldzie ogólnym, których w całości nie pokryje opłata w wysokości 4 zł, pokryte zostaną z innych źródeł finansowania przewidzianych w projektowanej ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.”
Warto zauważyć, że opłata na CEPiK pobierana jest według innych zasad niż opłata za badanie techniczne. Opłata na CEPiK nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług VAT, a stacje kontroli pojazdów są jedynie „poborcą” tej opłaty po czym przekazują ją na wskazane przez regulatora konto.
Z projektem można się zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) oraz tutaj.
(Źródło: Rządowe Centrum Legislacji, inf.wł.)