Szanowni Państwo!
Dobiega końca rok 2021. Dla środowiska Przedsiębiorców SKP był to rok trudny. Z końcem września br. minęło 17 lat od czasu kiedy został wprowadzony urzędowy cennik badań technicznych pojazdów i obecnie biegnie już rok 18 obowiązywania tabeli opłat w niezmienionej, nawet nie zwaloryzowanej formie. Taki stan rzeczy negatywnie oddziaływuje na całą branżę i z każdym dniem spycha ją na skraj egzystencji, opłacalności, a nawet bankructw. Nasze Stowarzyszenie sygnalizuje ten problem od początku swojego istnienia, wskazując jak bardzo negatywnie taki stan rzeczy oddziaływuje na cały sektor badań technicznych pojazdów w Polsce. Zwracaliśmy się w tej sprawie do właściwych czynników rządowych: Ministra Infrastruktury, Ministra Rozwoju i Technologii, a nawet Premiera i Prezesa PiS. Podobnie jak Państwo Posłowie w odpowiedzi na swoje interpelacje otrzymaliśmy pokrętne odpowiedzi. Te wszystkie działania tak wielu osób nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
Na początku września 2021 roku zwróciliśmy się więc do Rzecznika Praw Obywatelskich, który cieszy się wśród obywateli nie kwestionowanym autorytetem i poważaniem z prośbą o pomoc w rzeczonej sprawie. Nie zawiedliśmy się bo Rzecznik Praw Obywatelskich podzielił naszą argumentację i wystąpił z odpowiednim wnioskiem do Ministra Infrastruktury w tej sprawie. Stwierdził między innymi, że: „… wieloletni brak waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów spowodował, że doszło do naruszenia równowagi pomiędzy ważnym interesem publicznym, który przemawia za wprowadzeniem sztywnych cen za usługi świadczone przez stacje kontroli pojazdów, a wymogami ochrony praw przedsiębiorców prowadzących takie stacje.” Pełny tekst stanowiska Rzecznika Praw Obywatelskich w tej sprawie zawarty jest w załączonym piśmie oraz szerzej opisany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) RPO pod linkiem: https://bip.brpo.gov.pl/.
Pragniemy tą drogą wyrazić w imieniu Przedsiębiorców SKP serdeczne podziękowanie Wszystkim Państwu Posłom, tj. Iwonie Hartwich, Mirosławowi Suchoniowi, Pawłowi Szramce, Tadeuszowi Tomaszewskiemu i Pawłowi Kukizowi – którzy podejmowali działania w tej słusznej sprawie, a także Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców Panu Adamowi Abramowiczowi oraz Rzecznikowi Praw Obywatelskich prof. Marcinowi Wiąckowi, a także wielu innym życzliwym naszemu środowisku osobom, które rozumieją istotę problemu i czynią starania by istniejący stan rzeczy naprawić. Jest to dopiero początek drogi, ale przy dobrej woli tylu ludzi może także Minister Infrastruktury i Prezes Rady Ministrów znajdą w sobie wolę rozwiązania tej sprawy. Tym bardziej w okresie Bożego Narodzenia. Brak racjonalnych działań wobec narastającego z każdym dniem problemu byłby zgubny dla całego sektora badań technicznych pojazdów i tysięcy pracowników SKP.
Z tą nadzieją wkraczamy w 2022 rok, który oby był dla Wszystkich czasem spełnienia dobrych nadziei, planów osobistych i zawodowych oraz rozwoju i stabilizacji dla Przedsiębiorców SKP. Tego wszystkim Państwu życzę. Do Siego Roku.
Z wyrazami szacunku
Kazimierz Zbylut