Szanowni Państwo!
Trwające prace nad zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, zawarte w projekcie – druk 2540 i brak waloryzacji urzędowych opłat za badania techniczne pojazdów od ponad 18-u lat budzą nasze zaniepokojenie o przyszłość tysięcy Przedsiębiorców tej branży i ich pracowników. Bardzo liczymy na pomoc i wsparcie Rzecznika MiŚP w tych dwóch zasadniczych kwestiach i znacznie więcej otwartości ze strony Ministerstwa Infrastruktury.
Jesteśmy gotowi zaakceptować następujące rozwiązania zawarte w projekcie – druk 2540:
- Wprowadzenie systemu dokumentowania obecności pojazdu na badaniu technicznym w postaci jednego zdjęcia pojazdu na stanowisku kontrolnym wraz z wysyłką tego zdjęcia na koniec badania do Centralnej Ewidencji Pojazdów.
- Wprowadzenie kilkutygodniowego marginesu elastyczności w ramach, którego przeprowadzane mają być okresowe badania zdatności do ruchu drogowego (+/- 30 dni).
- Wprowadzenie obowiązkowego szkolenia przypominającego lub egzaminu w celu aktualizacji poziomu kwalifikacji i kompetencji personelu diagnostycznego.
- Zatwierdzenie ośrodków szkolenia diagnostów, które będą uprawnione do wystawiania świadectwa diagnostom spełniającym minimalne wymogi w zakresie kompetencji i wyszkolenia.
- Wprowadzenie ustawowego zapisu o corocznej aktualizacji opłat za badania techniczne w oparciu o wskaźnik GUS.
- Uaktualnienie definicji pojazdu historycznego (zabytkowego).
- Uzupełnienie przepisów o Krajowym Punkcie Kontaktowym w kwestii badań technicznych.
Oczekujemy wykreślenia lub modyfikacji następujących zapisów projektu:
a) system kontrolnych badań technicznych – w przypadku skarg posiadaczy pojazdów – modyfikacja zapisu,
b) system dodatkowych opłat za badania techniczne pojazdów wykonywane po terminie – usunięcie wszystkich zapisów,
c) system kontroli Przedsiębiorcy SKP naruszający ustawę Prawo Przedsiębiorców (art.48) – modyfikacja zapisów,
d) system kar finansowych dla przedsiębiorców SKP i personelu diagnostycznego – modyfikacja zapisów.
Już 19-y rok obowiązują w Polsce niezmienione regulacje prawne w zakresie wysokości opłat za badania techniczne pojazdów, które określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 roku w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz. U. z 2004r. Nr 223, poz. 2261). W okresie obowiązywania tego rozporządzenia diametralnie wzrosły koszty funkcjonowania SKP oraz inflacja.
Według danych na koniec roku 2022 koszty działalności wzrosły o ponad 60,9%, a wskaźnik inflacji za okres 18-u lat o 55,6% i dane te nadal rosną głównie z uwagi na wzrost kosztów energii elektrycznej i cieplnej, a także wzrost kosztów osobowych. Taka sytuacja sprawia, że ten rodzaj działalności gospodarczej stał się całkowicie nierentowny.
Gdyby wysokość opłat podwyższyć tylko o wskaźnik inflacji (55,6%) to budżet państwa zyskałby dodatkowo z tytułu wzrostu podatku VAT, który zawarty jest w tych opłatach około 350 mln złotych rocznie więcej, a branża złapała by „oddech”. Jeśli taki wariant nie jest możliwy z powodów politycznych to w grę może wchodzić również istotne obniżenie stawki podatku VAT, np. z 23% do 3% na okres przejściowy. Takie rozwiązanie również wpłynęło by korzystnie na kiepską kondycję branży. Inaczej polskiemu systemowi badań technicznych grozi chaos i paraliż z powodu coraz mniejszej ilości SKP. Tylko do połowy 2022 roku upadło ponad 150 SKP.
Branża potrzebuje zrozumienia i pilnych działań rządu. Projekt – druk 2540 ma sprolongowany termin procedowania – 07.2023. W tym czasie można i trzeba pochylić się nad treścią i zakresem projektu tak, aby zawierał on racjonalne i konieczne regulacje i pozwalał na normalne funkcjonowanie systemu badań technicznych pojazdów w Polsce. Klucz do rozwiązania sytuacji ma obecnie Ministerstwo Infrastruktury i to głównie od niego zależy, czy nastąpi oczekiwany postęp. Czy możemy to zmienić?
Mimo braku informacji medialnych nieustannie prowadzimy działania w dwóch kluczowych dla środowiska SKP kwestiach tj.: pilnej aktualizacji opłat za badania techniczne pojazdów oraz ostatecznego kształtu procedowanego w Sejmie projektu ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, zawartego w projekcie druku sejmowego 2540. Obydwie kwestie są ze sobą ściśle związane i ich kształt zdecyduje na długie lata o funkcjonowaniu systemu badań technicznych pojazdów i kondycji Przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów.
Dlatego po raz kolejny apelujemy do wszystkich Przedsiębiorców SKP o większe zaangażowanie w to, co się dzieje wokół SKP. Nie chodzi tu tylko o wysokość opłat za badania techniczne pojazdów, choć jest to kluczowy element związany z aktualną kondycją finansową SKP, ale także o całe otoczenie prawne związane z warunkami działalności stacji kontroli pojazdów i perspektyw funkcjonowania tego sektora w przyszłości. Oczekiwanie, że problemy środowiska SKP rozwiążą się same lub zrobią to za nas inni jest całkowicie błędne i doprowadzi do upadku tego sektora, do upadku Państwa firm. Tylko organizowanie się i konsekwentne działania we wspólnym interesie SKP spowodują właściwą reakcję strony rządowej. Chcecie Państwo nadal czekać to życzymy powodzenia. Chcecie zadbać o własny los to wykażcie minimum inicjatywy, zacznijcie działać. Wszystko co powinniście zrobić jest napisane na naszych stronach: www.zpskp.pl; www.wsskp.pl, w naszych wiadomościach, O nas. Nie czekajcie zanim będzie za późno!
Źródło: informacja własna.