Zmiany w badaniach technicznych pojazdów – nowy wzór zaświadczenia
Zapowiadana w zeszłym roku rewolucja w całym polskim systemie badań technicznych pojazdów spełzła na niczym, więc Ministerstwo Infrastruktury zostało zmuszone przygotować przynajmniej niezbędne zmiany, by dostosować polskie prawo do unijnego. Co to oznacza dla kierowców?
Projekt nowego rozporządzenia dotyczy dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdów do ruchu, czyli przeprowadzenia obowiązkowego badania technicznego. Nowy wzór zaświadczenia będzie uznawany we wszystkich państwach należących do Unii Europejskiej.
W zmienionym dokumencie znajdą się zharmonizowane kody unijne dotyczące pojazdów, co ma duże znaczenie w przypadku kontroli technicznej zagranicą. Przypomnimy, że zawodowi kierowcy pojazdów kategorii M2, i M3 (autobusy), N2 i N3 (ciężarowe), przyczepy O3 i O4 i ciągnika kołowego T5 poruszającego się po drodze publicznej są zobowiązani do posiadania dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie badania technicznego.
Nowy wzór będzie ponadto uznawany podczas próby przerejestrowania pojazdu zarejestrowanego już w innym państwie członkowskim (pod warunkiem, że zaświadczenie jest ważne w ramach czasowych obowiązujących w danym państwie).
W dokumencie pojawią się też odpowiedniki polskich terminów w języku angielskim – nazwa dokumentu („Roadworthiness Certificate”) i wynik badania („Positive/neagtive”). Ponadto zrezygnowano z konieczności stosowania pieczątek przez stacje kontroli pojazdów i diagnostów. Nowy wzór wprowadza odpowiedni nadruk danych identyfikacyjnych stacji, czytelnego podpisu diagnosty i jego numeru uprawnienia.
Rozporządzenie zacznie obowiązywać dzień po ogłoszeniu. Póki co nie wiadomo, kiedy dokładnie to nastąpi. Wprowadzone zmiany nie spowodują utraty ważności wcześniej wydanych zaświadczeń.
Źródło: Auto Świat.