Nowe stawki na stacjach kontroli pojazdów. Największa zmiana od ponad 20 lat!
4 września 2025.
Nowe, wyższe stawki opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów wejdą w życie od 19 września 2025 r. – poinformowało w czwartek, 4 września br. Ministerstwo Infrastruktury. Rozporządzenie w tej sprawie opublikowano w Dzienniku Ustaw z 4 września 2025 roku, poz. 1223. W przypadku samochodów osobowych opłata wzrośnie o 51 zł, z 98 zł do 149 zł.
Jak wskazał resort, zmiana wysokości opłat została przeprowadzona po ponad 20 latach i ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, które do tej pory były jednymi z najniższych w Europie. Uwzględniono koszty wynagrodzeń diagnostów, utrzymania nieruchomości i mediów, bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami.
„Najważniejszym celem, jaki sobie postawiliśmy przy zmianie tego rozporządzenia, było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców, a interesami polskich kierowców. Dlatego przeprowadzona została analiza kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, w szczególności kosztów wynagrodzenia diagnostów, nieruchomości, mediów i bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami” — powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Wiceminister Bukowiec podkreślił, że nowelizacja została przygotowana tak, aby zachować równowagę między interesami przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów a kierowców. Nowe stawki oparte są na wskaźniku cen towarów i usług od 2020 r., co pozwala odzwierciedlić realne koszty prowadzenia działalności diagnostycznej.
Jak podkreślił resort, najważniejsza zmiana dotyczy samochodów osobowych – opłata za badanie techniczne wzrośnie o 51 zł i wyniesie 149 zł. Wyższe stawki wprowadzono też dla innych pojazdów: stawka za motocykle i ciągniki rolnicze wzrośnie do 94 zł, motorowery do 76 zł, samochody ciężarowe i specjalne, ciągniki siodłowe o DMC 3,5–16 t do 234 zł, powyżej 16 t do 269 zł, stawka za przyczepy ciężarowe i specjalne do 3,5 t wyniesie 119 zł, a za pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne 96 zł) – dla samochodu osobowego w sumie 245 zł.
Podwyżkę stawek za badania techniczne pojazdów wiceminister Bukowiec zapowiedział przed miesiącem na specjalnej konferencji prasowej. Obecna wtedy na niej prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów Jolanta Źródłowska oceniła, że urealnienie opłat za badania techniczne poprawi ich jakość i jest szansą na modernizację i zakup nowoczesnych urządzeń diagnostycznych. — Bardzo nam również zależy na podniesieniu prestiżu zawodu diagnosty i zachęceniu młodych ludzi do wyboru tej ścieżki kariery, bo nie mamy w tej chwili zmiany pokoleniowej w tym zawodzie — mówiła.”
——————-
Tyle Komunikat Polskiej Agencji Prasowej (PAP) na temat Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 września 2025 roku zmieniającego Załącznik Nr 1 do rozporządzenia, czyli Tabelę opłat za badania techniczne pojazdów.
A jak skalę podwyżki opłat za badania techniczne odebrało środowisko Przedsiębiorców SKP? Bardzo różnie!
Wielu ocenia te zmiany jako krok zbyt ostrożny, nie odzwierciedlający absolutnie wzrostu kosztów prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Nie przywrócono nawet opcji „zero”, czyli pełnej waloryzacji opłat w oparciu o sumaryczną wartość inflacji z lat 2004 – 2024, czyli ~70 %. Z nieznanych powodów pominięto wartość inflacji z okresu 2004 – 2020, czyli około 18 %. Stąd wartość opłat została zwaloryzowana o 52 %, a nie o 70 %, czyli została zaniżona o około 18 %. To pozornie niewiele, ale gdyby to uwzględniono to opłata za badanie samochodu osobowego wynosiła by nie 149 złotych, a 167 złotych, czyli o 18 złotych więcej.
W tej sytuacji teza Pani prezes PISKP słabo się broni, bo podwyżka opłat o niepełny wskaźnik inflacji (2004 – 2024) nie zniweluje nawet skutków wzrostu wynagrodzeń czy składek na ZUS, a co dopiero znacznego wzrostu innych kosztów działalności SKP. Przyznam, że irytuje mnie coraz bardziej stwierdzenie o poprawie jakości badań technicznych, bo opłata jest wyższa! Ale zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych nie zmienił się nawet o jotę. Takie stwierdzenia są dla Ministerstwa Infrastruktury pretekstem do wprowadzania nowych regulacji i wyposażenia technicznego, a przede wszystkim do zmiany nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Będzie zapewne propozycja zmian ustawowych i jeśli środowisko SKP – wszystkie organizacje – nie zjednoczą sił to znów jedni będą przyklaskiwali, a drudzy będą bezradnie walczyć o sprawy środowiska. Taka jest nasza ocena tego, z czym spotkamy się na etapie projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.
A skoro mówimy już o konsultacjach to sposób w jaki przeprowadzono konsultacje rozporządzenia woła o pomstę do nieba. Jeszcze nigdy w okresie moich ponad 40-u lat pracy zawodowej nie było tak, żeby najpierw ogłoszono rozporządzenie, a potem przesłano je do konsultacji społecznych. Po konsultacjach w projekcie nie wprowadzono żadnych istotnych zmian. Uwagi, które przesłała strona społeczna to 30 stron jak w przypadku SIiTK z Krosna i jedna strona jak w przypadku PISKP, która nie wniosła żadnych uwag podobnie jak wiele nie zainteresowanych organizacji czy instytucji! Uważam, że stanowiska ZPSKP i WSSKP są rzeczowe i mocno merytoryczne.
W całym tym procesie zmiany Tabeli opłat warto zauważyć jeszcze jeden aspekt, a mianowicie korzyści z wprowadzonych zmian dla budżetu państwa, które cierpi na ogromny deficyt. I choćby nie wiem jakie były komentarze liczby są bezwzględne. Dochód dla budżetu państwa z tytułu podatku VAT wzrośnie o 318,8 mln złotych rocznie. Gdyby przyjęto naszą propozycję dochód wzrósł by o 399,8 mln złotych rocznie. Ta przesadna ostrożność Ministerstwa Infrastruktury i kalkulacje polityczne uszczupliły budżet państwa o ponad 80 mln złotych, a waloryzacja opłat o pełny wskaźnik inflacji 70 % broniła się społecznie bez trudu. Przypomnieliśmy te ważne informacje w naszym piśmie do Ministrów: Infrastruktury oraz Finansów i Gospodarki.
Co dalej? We czwartek 18-go września br. zmieniamy wysokość opłat w swoich programach do obsługi sprzedaży SKP tak by 19 września pracować na nowych opłatach. Co zrobić w wyższym przychodem za badania techniczne? Myślę, że każdy wie najlepiej, bo udało nam się przetrwać blisko 21 lat chudych! Zmiany przyszły i mamy satysfakcje ze wspólnych działań.
Czekamy także na projekt zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdzie musimy przypilnować zapisów o corocznej waloryzacji opłat i pilnujemy by nie znalazły się w ustawie zapisy, które zniszczą nasze firmy! Pamiętamy co było w poprzednim projekcie. Autorów takich pomysłów wciąż nie brakuje. Jeśli ma nam się udać wszyscy musimy o to walczyć. Wszystkie organizacje z naszego środowiska muszą działać wspólnie razem, bo inaczej znów zostaniemy ograni!
Apeluję do wszystkich Członków organizacji SKP o nowego ducha i nową energię we wspólnym działaniu, aby kolejne cele zakończyły się pełnym sukcesem środowiska SKP.
Życzę wszystkim zdrowia i lepszych efektów finansowych. Dziękuję wszystkim za wsparcie w działaniu i proszę o kontynuację.
Z wyrazami szacunku
Kazimierz Zbylut
Źródło: PAP, mi.gov.pl, informacja własna.