Na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach niewoli swoisty prezent otrzymali przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie badań technicznych pojazdów. Rząd polski, a konkretnie Ministerstwo Infrastruktury, realizując implementację do polskiego prawodawstwa Dyrektywy 2014/45/UE – dotyczącej okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep … przedłożył Sejmowi projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw – druk 2985.
Przedmiotowa Dyrektywa nie wymaga zmiany nadzoru nad systemem badań technicznych pojazdów, nie wymaga stosowania restrykcji prawnych i finansowych wobec przedsiębiorców i diagnostów, nie wymaga naruszania praw nabytych w zakresie ich kwalifikacji zawodowych, nie wymaga też narzucania im kolejnej daniny, będącej nową formą finansowania jednostki nadzorującej, nie wymaga również stosowania sankcji wobec posiadaczy pojazdów z tytułu nieterminowego wykonywania badań technicznych ich pojazdów. Mimo iż tych wszystkich rzeczy Dyrektywa nie wymaga Rząd zdecydował się wpisać je do projektu ustawy, naruszając w ten sposób zasadę „UE + zero”, ustawę Prawo Przedsiębiorców – podstawę Konstytucji Biznesu, co stwierdza Rzecznik MiŚP.
Mimo, iż dotychczasowy nadzór nad systemem badań technicznych od blisko 10 lat powinien zostać poprawiony zgodnie z zaleceniami Raportu NIK z 2009 roku nie zrobiono w tej sprawie kompletnie nic, dążąc do wprowadzenia zmian rewolucyjnych, ale przede wszystkim bardzo kosztownych. Ich koszt według oceny Szefa Centrum Analiz Strategicznych oszacowano na poziomie 2 miliardów 639.74 miliona złotych w okresie 10 lat. Koszty te mają być pokryte z nowych opłat nałożonych na przedsiębiorców i posiadaczy pojazdów, a wszystko po to, żeby utrzymać nowy nadzór nad SKP, setki nowych pracowników Transportowego Dozoru Technicznego i kolejne nowe opłaty narzucone przedsiębiorcom, przy jednoczesnym zamrożeniu dotychczasowych cen badań technicznych pojazdów….
Pełny tekst wystąpienia Warszawskiego Stowarzyszenia Stacji Kontroli Pojazdów do szefów Klubów i Kół Parlamentarnych oraz Poselskich znajduje się w zakładce DZIAŁANIA lub tutaj.