Szanowni Państwo!
Na początku marca br. pojawiła się w Polsce nieznana choroba o charakterze wirusowym, która dziś znana jest pod nazwą COVID-19. Jej pierwsze ognisko pojawiło się w Chinach jeszcze w 2019 roku. Z ogromną szybkością, przenoszona przez ludzi pojawiła się we Włoszech, a potem niemal w całym świecie, w tym w Polsce. Tzw. pacjent zero pojawił się 4 marca br. w jednym z miast zachodniej Polski – dziś już jest zdrowy, ale liczba zakażonych i zmarłych dramatycznie rośnie. Dziś to ponad 2200 zakażonych i ponad 30 zmarłych. Podjęto dramatyczne działania ograniczające swobodę poruszania się i kontaktów międzyludzkich w celu ograniczenia możliwości rozprzestrzeniania się wirusa. Wszystkie te działania, mające na celu ograniczenie epidemii mają chronić ludzi, ale także dotkliwie uderzają w przedsiębiorców – trzon gospodarki. Także nasze środowisko doświadcza tych ograniczeń i spadku ilości klientów ze względu na wprowadzone ograniczenia.
Władze podjęły działania ochronne, szczególnie wobec mikro i małych przedsiębiorców, do których w większości zaliczają się przedsiębiorcy naszego sektora. Skala pomocy wyjdzie dziś z Sejmu w ostatecznym kształcie. Media z pewnością przybliżą te przepisy i przełożą je na „ludzki” język, przystępny dla ogółu ludzi. Pomoc w ogarnięciu masy zawiłości administracyjnych zaoferował już Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, tworząc na swojej stronie internetowej profil „Ratuj Biznes„, gdzie kancelarie prawne mają udzielać porad i pomocy przedsiębiorcom.
Zanim Rząd skierował do Sejmu projekt pakietu pomocowego skierowaliśmy do Premiera oraz Wicepremierów i Ministra Infrastruktury, a także Minister Rozwoju Jadwigi Emilewicz, koordynującej działania pomocowe kolejne pismo, w którym przedstawiliśmy naszą propozycję w zakresie pomocy przedsiębiorcom SKP poprzez obniżenie na okres epidemii stawki podatku VAT, zawartej w opłacie za badanie techniczne pojazdów z 23% do 15%. Różnica ta mogła by wzmocnić przedsiębiorców SKP na okres pandemii koronawirusa, kiedy to ponoszą oni wymierne straty z powodu spadku ilości klientów, a wszystko to niezależnie od braku waloryzacji opłat za badania techniczne przez okres ponad 15 lat. Nie wiemy na ten moment czy skorzystano z naszej propozycji czy nie.
Wszelkie ograniczenia wynikające z epidemii koronawirusa opublikowane są na rządowej stronie: www.gov.pl/web/koronawirus. Co do podjętej skali pomocy dla przedsiębiorców, w tym przedsiębiorców SKP wypowiemy się w kolejnej informacji po zakończeniu prac parlamentarnych. Jednocześnie przestrzegamy diagnostów przed zmianą procedur przeprowadzania badań technicznych i powierzania klientom ich pojazdów na czas badania na linii diagnostycznej jak sugeruje to Ministerstwo Infrastruktury, opierając się na opiniach PISKP oraz ITS chyba, że taką metodologię badań macie Państwo u siebie sprawdzoną, że to klient przejeżdża przez linię diagnostyczną. Osobiście opierając się na wieloletnim doświadczeniu i zdrowym rozsądku sugeruję skierowanie klienta do biura obsługi by oczekiwał na wynik badania i swój pojazd, natomiast diagnosta przy zachowaniu ostrożności i zasad higieny osobistej (rękawiczki, maska) powinien wykonywać badanie zgodnie z ustalonym tokiem badania. Klienci oczekujący na badanie powinni pozostać w swoich pojazdach lub obok nich. Formalnie w zakresie i sposobie przeprowadzania badań technicznych nie wprowadzono w okresie epidemii koronawirusa żadnych zmian. Miejmy nadzieję, że ten trudny dla wszystkich okres szybko minie i będziemy żyć w lepszych czasach. Ten trudny czas powinien i oby – nas wszystkich czegoś nauczyć!
Zdrowia i wszelkiej pomyślności!
Żródło: informacja własna