Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów w piśmie z dnia 13 listopada 2020 roku przedstawiło swoje stanowisko do projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, zawartym w druku UC48 z dnia 19 października 2020 roku.
Zważywszy, iż:
- projekt narusza zasadę „UE+0” poprzez szersze regulacje niż wymaga tego implementowana Dyrektywa 2014/45/UE i przenosi część nadzoru nad systemem badań technicznych pojazdów ze Starostw do Transportowego Dozoru Technicznego, wprowadzając poprzez patologiczny nadzór nad czynnościami diagnostów zakłócenia w sprawnie funkcjonującym systemie badań technicznych;
- projekt generuje po stronie państwa znaczne wydatki budżetowe w kwocie około 220 milionów złotych, przeznaczone na budowę nowego organu nadzoru nad systemem badań technicznych pojazdów, pozbawiając równocześnie tej kompetencji dotychczasowy organ nadzoru jakim jest Starosta;
- projekt nakłada na Przedsiębiorców nowe obowiązki w postaci poboru dodatkowych opłat za badanie techniczne po terminie i przekazywania ich na rzecz TDT, obciążając przedsiębiorców konsekwencjami finansowo – skarbowymi z tytułu wykonywania tych czynności, a równocześnie nie rekompensując w żaden sposób braku jakiejkolwiek waloryzacji opłat za badania techniczne od ponad 16-u lat;
- projekt zmierza do zniszczenia Przedsiębiorców poprzez ingerencję w autonomiczną działalność SKP, a także negatywnie oddziaływuje na budżet państwa pogrążonego w recesji i pandemii COVID-19.
– przedstawiony w druku UC48 z dnia 19 października 2020 roku projekt opiniuje negatywnie.
Jednocześnie rozumiejąc konieczność implementacji niewdrożonych zapisów Dyrektywy 2014/45/UE do polskiego systemu prawnego sugerujemy przyjęcie tylko rozwiązań dotychczas nie implementowanych, które są zawarte w załączonej, skróconej wersji projektu UC48.
Szczegóły w załączonym piśmie do Ministerstwa Infrastruktury.
Źródło: informacja własna.