Szanowni Państwo!
Trwają konsultacje projektu nowelizacji ustawy „Prawo o ruchu drogowym” z druku UC48. Przedsiębiorcy zrzeszeni w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców – Zespoły ds. Transportu oraz ds. Branży Motoryzacyjnej uzgodniły w trakcie swoich prac, aby przedmiotem najbliższej nowelizacji ustawy były tylko te elementy wymienione poniżej, które są niezbędne do zakończenia procesu implementacji Dyrektywy 2014/45/UE do polskiego prawa.
Z uwagi na panującą pandemię COVID-19, recesję gospodarczą i potrzebę skoncentrowania wszystkich działań władz na ochronie zdrowia i życia obywateli oraz ochronie przedsiębiorców przed skutkami pandemii wszystkie inne elementy będące propozycją Ministerstwa Infrastruktury w druku UC48 proponujemy pozostawić na czas po powrocie życia społeczno – gospodarczego do normalności.
Zwróciliśmy się więc do wszystkich uczestników konsultacji społecznych biorących udział w pracach nad tym projektem z prośbą i propozycją poparcia skróconej wersji projektu w swoich stanowiskach przesyłanych do Ministerstwa Infrastruktury. Ułatwi to stronie społecznej przedstawienie jednolitego stanowiska, a stronie ministerialnej realizację implementacji Dyrektywy 2014/45/UE do polskiego systemu prawnego. Załączony skrócony projekt zawiera:
- Uaktualnienie definicji pojazdu zabytkowego.
- Zapis o elastyczności terminu okresowego badania technicznego.
- Zapis o nowym rodzaju działalności gospodarczej w postaci ośrodków szkolenia diagnostów i nadzoru nad nią przez Starostę.
- Wprowadza tzw. szkolenia „przypominające” (warsztaty i seminaria) dla diagnostów, wykładowców OSD i pracowników nadzoru Starostw.
- Wprowadza zapis o Krajowym Punkcie Kontaktowym.
Wszystkie te elementy zamykają kwestie implementacji Dyrektywy 2014/45/UE do polskiego systemu prawnego i nie budzą kontrowersji strony społecznej, uczestniczącej w konsultacji projektu UC48.
Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów wystosowało do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców kilka wystąpień w sprawie projektu UC48. Oczekujemy od Rzecznika zdecydowanego stanowiska w obronie Przedsiębiorców SKP, którzy ponownie muszą się zderzać z patologią legislacyjną. W naszych stanowiskach wskazujemy na uwarunkowania jakie towarzyszą pracom nad projektem, a przede wszystkim na brak regulacji w zakresie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów od ponad 16-u lat, znaczne koszty budżetowe obecnego projektu (około 220 milionów złotych) i ponowną próbę destabilizacji systemu badań technicznych poprzez niezgodne z prawem wpływanie na pracę pracowników SKP (diagnostów). Więcej szczegółów znajdą Państwo w załączonej korespondencji.
Źródło: informacja własna.