W dniu 18 września br. na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji (RCL) ukazały się kolejne wersje projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw oznaczone symbolem UC65. Są to projekty z 19 czerwca br. oraz 30 lipca br. Tekst jest bardzo obszerny (589 stron) i wymaga wnikliwej analizy. Jednakże nawet z pobieżnej lektury materiału projektu nietrudno zauważyć, że dwie istotne kwestie pozostają niezmienione: nadzór nad systemem badań technicznych ma zostać przeniesiony do TDT (koszt zmiany: 1 miliard 885,45 mln PLN w skali 10 lat, czyli 188,5 mln. PLN rocznie), koszt wprowadzanych zmian mają ponieść przedsiębiorcy. Dodatkowo przygotowano katalog działań restrykcyjnych w stosunku do przedsiębiorców jak też diagnostów. Wszystko to pod pretekstem poprawy jakości badań technicznych. Zakres proponowanych zmian znacznie wykracza poza wymagania Dyrektywy 2014/45/UE i pozostaje w jaskrawej sprzeczności z wyrażonym w dniu 16 sierpnia 2018 roku stanowiskiem Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w aspekcie zmiany nadzoru nad systemem badań technicznych pojazdów w Polsce. Ze stanowiskiem Rzecznika można zapoznać się tutaj.
Z treścią projektów można się zapoznać w dziale PROJEKTY.